Startsidan för Sandvikens kommuns webbplats

Aktiviteter på påsklovet

För påsklovslediga barn och ungdomar finns det många aktiviteter att ta del av under lovet! Pyssla fjärilar till påskriset och gå tipspromenad hos Naturum, upplev teateräventyr på Insektslandet, ta ett sista åk i Kungsberget eller träffa lammen i Högbo Bruk.

Ta fram godiset och måla äggen, för vecka 14 är det dags för påsklov! Här kommer några tips på lovaktiviteter som passar barn, ungdomar och familjer.

För barn och familjer

Påsklovskul i Naturum

Skapa, pyssla, gå på äggbildsjakt och tipspromenad på Naturum i Färnebofjärden Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Öppet varje dag fredag 29 mars – söndag 7 april klockan 11-16.

Påskfest hos lönnmalen Rosy

Välkommen på teateräventyr, pyssel och godis på Insektsstigen i Insektslandet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Rosy har förberett sin fest i fler veckor men när gästerna kommer är påskäggen borta. Hjälp till att leta!

Onsdag 3 april klockan 13-14.30 och 15-16.30. Passar barn 4-8 år.

Familjelördag – Poppis med Loppis

Skapa roliga figurer och skulpturer av gamla leksaker i Bildsalen på Kulturcentrum.

Lördag 6 april klockan 12-14

Teaterföreställning: Bamse och sjörövarskatten

En spännande och fartfylld föreställning för hela familjen på Teatern i Kulturcentrum Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Söndag 7 april kl 11-11.50 och 14-14.50. Passar hela familjen, men allra bäst för barn 2-9 år. Kostnad: 320 kronor

Aktiviteter för ungdomar

Aktiviteter med Ung Fritid

Ung fritid har öppet i Björksätra och bjuder på blandade aktiviteter. Tjejkraft har äggjakt i stadsparken tisdag 2 april kl 17-20. Anmälan via Instagram.

Se mer information om tider och aktiviteter här

Tema Konst

Gästrik konst

En konstrunda i västra Gästrikland då du kan besöka 58 konstnärer under påskhelgen 29 mars - 1 april, klockan 11-16. Utställningslokaler i Sandvikens kommun finns i Gysinge, Gästrike-Hammarby, Högbo Bruk, Sandviken och Årsunda.

Ta del av katalogen för årets konstrunda här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Samlingsutställning för Gästrik Konst påskhelgen

Alla utställare i årets Gästrik Konst är inbjudna att delta med varsitt verk på samlingsutställningen 29 mars - 1 apr, klockan 11-16 Konsthallen, Kulturcentrum. Fri entré!

Konstloppis på Konsthallen

Kom och fynda begagnade konstverk och annat som har med konst och kultur att göra!

lördag 6 april, klockan 10-15 Konsthallen. Fri entré!

Utställning: Bokstavskex & ordströssel

En lekfull utställning i ord och bild. Med inspiration från Bagar Bengtsson och andra karaktärer från Lennart Hellsings värld.

28 mars-21 apr i Tillgången på Kulturcentrum.

Utomhusaktiviteter

Högbo Bruk

Spendera en härlig lovdag i Högbo Bruk Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.! Besök Barnens Högbo och smådjursparken för att beundra årets nya lamm och kultingar. Passa också på att vila benen i Sigrids Stuga.

Åk skidor i Kungsberget

Kungsberget har öppet en sista vecka under påsklovet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., så passa på att ta en åktur innan våren slår till på riktigt!

Om du är i behov av att låna utrustning till dina aktiviteter under lovet kan du göra det hos Fritidsbanken.

Öppen gård på Björkmuren 4H-gård i Järbo

Prova på ridning för liten som stor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och café med våfflor, fika och korvgrillning

Lördag 30 mars och lördag 6 apr klockan 12-16. Gratis inträde.

Fler påsklovstips!

Äventyrsbada på Parkbadet - badanksjakt måndag-fredag, 1-5 april

Gå på påsklovsbio Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Ladda upp för lovmys och låna böcker och filmer från biblioteket

Påskägg och påskkyckling